Jeg kunne 2. august 2010 fejre 1 års jubilæumsdag siden første flyvning og efter en periode præget af sommerferie, lærermangel og dårligt vejr lykkedes det endelig at komme i luften igen. Nu med en anden lærer Ingvar Rydberg som er noget ældre end Ronnie (der havde vrøvl med maven). Ingvar har fløjet i 50 år bl.a. i den imponerende Draken jetjawer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken).
Vi fløj min første tur udenfor Höganäs flyveplads og øvede tre landinger i Landskrona der har en asfalt/betonbane og ikke græsbane som Höganäs. Den gamle elitesoldat (der imponerende dyrker marathonløb i sin fritid) var ikke ligefrem lallende tilfreds med min indsats, og heldigvis forstod jeg godt hvorfor.
Derefter et smut rundt om Ven. Det var pænt og jeg kunne se hjem til den store skorsten ved Nordforbrændingen i Kokkedal. Derefter nordpå igen til Höganäs og efter lidt holden kurs og fart og forskellige drejeøvelser, et par landinger på græs.
Græs er et mere tilgivende underlag, mens det hårdere asfalt giver en mere præcis styring. Desuden godt at prøve en anden lærer end den sædvanlige.
Hvis man ser på teoripensum og formelle krav om praktik burde UL-B licensen kunne erhverves på under et år. Jeg mærker en begyndende frustration over det langstrakte forløb og jeg savner lidt et bedre tilrettelagt og mere kontinuerligt forløb med en højere frekvens af lektioner.
Det konstateres at flg. faktorer er vigtige for en succesfuld gennemførelse:
1. 1. Eleven. En hobby dyrkes jo i fritiden. Flyvning er en hobby der kræver stor entusiasme og vedholdenhed. Man skal passe på ikke at lade sig distrahere i et forløb der skal hænge sammen over flere måneder. En indlæringsproces kræver koncentration og er følsom for forstyrrelser. Hvis man også skal passe arbejde, familie og afholde ferier og weekender der er flyvningen uvedkommende, kan der hurtigt gå lang tid mellem timerne med repetition til følge.
2. 2. Læreren. Det er vigtigt at læreren er til rådighed og at kommunikationen vedr. planlægning og aftaler er i orden. Dette gælder specielt UL-B er jo ’amatørflyvning’ og de dertil knyttede ressourcer er dermed også bundet af ’civile’ jobs.
3. 3. Skolen. Med godt materiel og god planlægning bør skolen kunne optimere chancerne for succes.
4. 4. Vejret. Godt vejr er altid en gave, men det doseres ikke altid særlig intelligent. Jo mere vejrfølsomt flyet er, des færre timer vil være egnede til flyvning.
5. 5. En ven. Jeg har været så heldig at Klaus tilmeldte sig straks han hørte om projektet. Det har betydet at jeg under hele forløbet har haft en at diskutere sagerne med. Der er mange detaljer der trænger til diskussion eller evaluering og ting man ikke umiddelbart forstår eller har opfattet. En anden elev der befinder sig på samme niveau er guld værd når der skal læses teori og øves radiosnak.
Lufttid: 10:00 – 11:20 og jeg mødte på arbejde i Holte kl. 14:00.