Teoriundervisningen er nu overstået og teoriprøverne til ultralight B licensen er bestået.
Det har været en lang vinter med mange tidlige morgener på færgen til Sverige, lange foredrag om de forskellige fag og terperi af stoffet.
Det var udfordrende nok at lære alt det nye, så derfor refereres kun kort om teori. Når jeg finder tid vil jeg gennemgå alle teorifagene med en artikel for hvert fag.
Formel- og notatsamling er påbegyndt på http://www.peterbojsen.dk/flyveteori/
Fagene var:
‘Luftfartyg generelt’ om flyvemaskinens konstruktion.
‘Flygoperativa procedurer, luftfartssystem och flygsäkerhetsstandarder’ om Luftrummet, luftens færdselsregler, certifikatbestemmelser samt drifts- og sikkerhedsbestemmelser.
‘Meteorologi’ om vejret og dets betydning for flyvning.
‘Människans begränsningar’ om hvordan menneskekroppen og psyken reagerer på de stressfaktorer der er oppe i luften.
‘Flygningens grundprinciper / Aerodynamik’ om hvad der får flyet til at flyve.
‘Navigation’ om at finde vej i luften.
‘Flygradiotelefoni’ om at kommunikere vha. radioen.
‘Prestanda och färdplanering’ om hvordan man planlægger en flyvning mht. vægtfordeling, brændstofforbrug.
Eksamen foregår på samme måde for alle disse fag undtagen radiotelefoni der skiller sig ud.
Man får et ark med spørgsmål og fire svarmuligheder for hvert.
På et seperat svar-ark kan der så krydses af.
Ved 75% rigtige eller derover har man bestået.
I faget radiotelefoni er der en teoretisk prøve og en praktisk. Den teoretiske prøve er sammensat af en række spørgsmål med fire svarmuligheder som i de andre fag.
Desuden skal man skrive det fonetiske alfabet (Alfa, Bravo, Charlie, Delta osv.) samt oversætte fra svensk til engelsk og såmænd også fra svensk til engelsk. Det
sidste er lidt sært for ikke-svenskere, da vi jo aldrig får brug for at vide hvad et engelsk ord kan oversættes til svensk med.
Tilbage er der så to prøver:
Praktisk radioprøve samt den egentlige praktiske flyveeksamen.
Sæsonstart – Superdag med masser af blå himmel!
Efter to dage med regn, blæst og aflyste ture kunne Bededagsferien endelig bruges til noget søndag.
Klaus mødte 0820 og havde medbragt skyfri himmel til hele dagen.
1000 Ank. Höganäs. Peter Josefsson og Ronnie havde været i luften fra 0800.
1020 Peter foretager dagligt tilsyn.
1043 Peter og Ronnie letter fra bane 32.
1156 Peter og Ronnie taxier til parkering efter 1 time og 15 minutters herlig flyvning.
1220 Tankning og frokokst (lunch).
1243 Klaus foretager dagligt tilsyn.
1318 Klaus og Ronnie letter bane 32.
1403 Klaus og Ronnie lander.
Dagens øvelser bestod i repetition af sidste efterårs lektioner:
Stigning til 1500 ft. Holde kurs og højde.
Landkending: Kirken i Mölle som pejlepunkt. Følge kysten rundt om Kullen, og videre langs Kullens nordkyst, forbi Arild og til højre ind over land ved Jonstorp.
360 gr. sving højre, venstre med først 30 gr. krængning, derefter med 60 gr. krængning.
Stigning i sving til 4000 ft.
Glideflugt, motorplané, stall.
Sving i glideflugt, altså sving nedad.
Nødchecklisten gennemførtes (dog uden at lande) med motoren i tomgang fra 2500 ft. Den er som følger:
1. 62 knob holdes ved at holde flyets næse i en bestemt vinkel.
2. Udse en mark velegnet til landing. (Efter at have rettet næsen væk fra vandet). Ret flyets kurs mod nødlandingspladsen.
(Resten siger man uden at gøre det rigtigt)
3. Bränslekran (rød brændstofhane ved venstre knæ) åben.
4. Choker lukket og spændt.
5. Tænding til.
6. Nødmeddelelse over radio.
7. Transponder 7700.
8. ELT nødsender aktiveret.
Så forsøger man at få liv i motoren indtil man ikke kan andet end lande.
Hvis motoren ikke starter overgår man til nødlandingschecklisten.
1. Brændstofhane lukkes.
2. Tænding fra.
3. Master switch (hovedstrøm) fra.
4. Sikkerhedsseler spændt.
Herefter trækkes flaps og landing gennemføres på sædvanlig vis. Er man for højt ifht. landingspladsen, forlænges indflyvningnen ved at dreje nedad i store cirkelbuer.
Alting virkede meget bekendt og repetitionen føltes som og var dermed netop repetition.
Landingsrunden går højre om på bane 32 så vi tog medvindsbenet ved at følge Långarödsvägen og fortsætte hen til den sorte silo med det hvide tag i Ingelsträde, 90 gr. højre til basebenet, drej ind på finalen lidt før drivhusene ved Gategården.
Ronnie landede og jeg taxiede til parkering.
Peter Josefsson fik til opgave at tanke 20 liter, mens Ronnie hentede sig en burger.
Klaus og undertegnede hjalp Peter J. med tankningen, og så var det Klauses tur.
Jeg fik gode billeder af Klaus både ved start og landing.
Mens Klaus var oppe i luften tog jeg også billeder af PPL eleverne Marcus og Johan der sammen med Anders trænede i SE-EZT -en PA28 fra 1967.
Et af de sjældne transportmidler der er ældre end mig.
Dagen var præget af solskin, næsten ingen blæst, masser af aktivitet og glade mennesker.
Se billederne her: http://flyvning.peterbojsen.dk/
Flyvetid: 1 time 15 minutter.
Udgifter:
Ronnie: SEK 633,-
Flyleje: SEK 665,-
Færge: SEK 206,-
I alt omregnet ca. DKK: 1200,-
Klaus nogenlunde det samme beløb vil jeg tro.
Herover nogle andre transportmidler af ældre dato.