Klaus Sandorff var lokket med til at tage en prøveflyvning og var i debutantstemning da han kom forbi i Kokkedal kl. 12.
Vi tog afsted og kom med færgen kl. 1250.
Flyveren var booket til kl. 1400 og stod i hangaren så vi trak den ud på pladsen og lavede udvendigt check mens Ronnie lige skulle snakke med en af de andre nye elever som også hedder Peter.
Vejret var noget nær perfekt flyvevejr: svag vind 0-2 m/s fra syd, og halvskyet i over 3000 fod.
1455. Første tur var Klaus med start fra bane 14.
Jeg gik med ud til vindposen og tog billeder af starten.
Herefter var min opgave at gå til tankanlægget og klargøre tankning af 20 liter 96 UL.
Jeg åbnede gitterlågen og lugen til pumpekontrollen på 96UL tanken, herefter tællerskabet udenfor hegnet.
I tællerskabet sidder en masse nummererede låse. Låsene aktiverer de forskellige benzinkonti. Flyet SE-VAR har nummer tre. Nøglen til lås nummer tre sidder sammen med startnøglen til flyet.
1515. Da Klaus var landet og taxiet hen til tanken, tog jeg flere billeder af lufthelten Klaus.
En opløftet Klaus gør klar til udstigning efter vellykket første flyvning.
Først monterede jeg jordledningen på flyets udstødning. Så aktiverede jeg konto nummer tre, tændte for pumpen på tanken og trak slangen hen til flyet, satte pistolen i og fyldte 20 liter i svarende til to omgange på tælleren. Klaus hjalp til med tankningen.
Herefter skulle jeg ud at flyve så vi gennemførte check og motorstart, taxiede til opvarmning og videre til vendeplads ved bane 14.
1535. Start bane 14. Der er venstreflyvning fra bane 14 så vi drejede ved 1500 fod og fortsatte op mod byen Mölle.
Øvelserne var at holde kurs og højde op til Mölle hvor jeg foretog nogle drejeøvelser.
Ronnie gav ordrer i hurtigere tempo end ellers, så jeg koncentrerede mig om at tage bestik af landskabet, få koordineret drejet med pedalerne, holde højde.
Så gennemførte vi flyvning med flaps eller ‘klaffs’.
Dernæst starter og landinger. Landingsrunden skal jo være rektangulær og flg. rækkefølge indøves:
Taxi til vendepladsen, radiokald inden man fortsætter. Vende flyet til start.
Benzinpumpe til, flaps i 1. position, check at kompasretning og bane stemmer. (Bane 14 = 140 grader).
Så gives der forsigtigt gas indtil flyet ruller, og herefter med en rolig fast bevægelse gives fuld gas. Flyet trækker mod venstre pga. propellens slipstrøm og der kompenseres med tryk på højre pedal.
Et let træk i rorpinden for at få næsehjulet fri af jorden mens der accellereres. Flyet letter af sig selv og der flyves ret fladt langs banen mens der opbygges fart. Stigningen fortsætter og ved 500 fod slås flaps og benzinpumpe fra.
Ved 1000 fod flades ud for derefter at dreje 90 grader. Lidt efter drejes igen til venstre og efter et stykke tid er man ud for midten af banen. Gassen tages lidt af for at få hastigheden ned i flap-området under 68 knob der er markeret med hvidt på fartmåleren. Flapposition 1. Der fortsættes til et stykke efter landingsbanen hvor der drejes til base og flaps trækkes til 2. position.
Sidste drej til finalen og så skal der reguleres med gassen for at justere højde og rorpinden for at holde kurs mod banen. Lige inden man flyver ind over banen, drejes gassen til tomgang og næsen rettes op så man har en ‘flare’. Hovedhjulene tager jorden og når der rulles kan man trykke på bremsen så næsehjulet kommer ned.
Jeg udførte tre landinger. Den sidste kl. 1625.
Det bliver hurtigt mørkt for tiden og banelysene var tændt ved de sidste to landinger.
Jeg bliver bedre, men Ronnie skal stadig hjælpe både ved start og landing. Der er stadig meget at holde øje med, og kort tid at behandle det i.
Lektionens varighed: 50 minutter.
Klaus overvejer kraftigt at melde sig på teoriholdet og komme i gang i denne vinter.
En rigtig god idé da vi så kan følges ad og splejse om transportudgifterne og ikke mindst høre hinanden i teoristoffet.
Det håber jeg selvfølgelig meget han gør.
Dagens regnskab:
Færge m. bil: DKK 326,-
Klaus prøvetime: SEK 600,- (DKK 430,-)
Peters time: SEK 800,- (DKK 573,-)
Leje af fly: SEK 544,- (DKK 390,-)