Tårntur i Kastrup. 7. maj 2011

9:45: Hovedporten og indskrivning med foto i computeren. Herefter afhentet af flyveleder (den svenske) Martin Lindberg (godt luftfarts-efternavn) som kørte i en gul arbejdsbil fra Naviair. To mand kørte med i Naviairbilen og resten fulgte efter i min bil. Parkering ved tårnet og kaffe i mødelokalet i stueetagen.

10:00: Vi så en naviair præsentationsvideo på 6 minutter og så var der ellers flyversnak.

Mest spændende var nok oplysningen om at kontrolzonen i Kastrup er luftrumsklasse D (dvs. trafikinformation men ingen separation for VFR). Desuden at der i Danmark er en opdeling af håndteringen af flyveledelsen mellem general aviation (GA) og erhvervsflyvning. Folkene i Kastrups GA afdeling udøver Flight Information Service på 127,075MHz. Det at personalet er dedikeret GA er en fordel for os.

Hvis man har mod på det kan man, gennem clearance fra Kastrup tårn (118,700MHz) flyve ind i kontrolzonen over København på sightseeing og så på ‘request’, få ‘cleared for low approach’ til at smutte ind i fx 300 fod over EKCH bane 12/30 og videre ud over Øresund. Indpasseringspunkterne Tuborg fra nord eller Vallensbæk fra vest kan bruges.
Martin mente at der var størst chance for at opnå clearance lørdag eftermiddag og søndag formiddag. Husk at vippe med vingerne.
NB: Touch and go er IKKE gratis…

Banekryds 04R-22L / 12-30 set fra tower

Husk: Flightplan skal altid indleveres når en FIR grænse krydses. I Danmark kan den indleveres på telefon: +45 32 46 23 38.
Flyvelederuddannelsen er på 2 år og 6 mdr og cirka halvdelen af de oprindelige ansøgere gennemfører. Derudover opretholdes medicalkrav svarende til piloter.

Hvis man ikke lykkes med at blive flyveleder, er der mange andre muligheder som det statsdrevne Naviair kan tilbyde. Så studietiden er ikke spildt selvom man ikke ender ved pulten!

Andre spørgsmål vedr. uddannelsen blev stillet, og vi kunne have brugt resten af dagen bare med at udspørge tålmodige Martin.

11:30: Nå men vi skulle med elevatoren op i tårnet hvor der sad et par flyveledere plus et par personer med andre roller. Arbejdsrytmen for en flyveleder er 1 time ved ‘pulten’ og 1 times pause. Her er der ingen der møder træt på arbejde.

Oppe i ‘Tårnværelset’, som man desværre ikke må fotografere, og som er et stort airconditioneret rum med særdeles god udsigt (Amagers bedste), demonstrerede Martin en kontrolpult og svarede på endnu flere spørgsmål vedr. trafikhåndteringen i en lufthavn.

Af indlysende årsager er der lagt vægt på den tekniske afvikling af flytrafikken. Med en helt enkel fokusering på at yde en service der fremmer sikkerheden mest muligt.

Den ellers så velkendte afgangshals hektiske forvirring med de reserverede businessclasstyper, horder af charterturister, skrankepaver, evindelige sikkerhedscheck, kropsvisiteringer og taxfree forretningernes sexede reklamer, snobbede taskesælgere og parfumerede ekspedienter derovre på den anden side hvor varen skal (over)sælges, står i stærk kontrast til kontroltårnet.

Som pilotstuderende og flyvenørd synes jeg min agtelse for professionel flyvevirksomhed stiger gevaldigt ved at opleve disse dedikerede fagfolk der, i en afslappet men koncentreret atmosfære, arbejder seriøst, skarpt og uden dikkedarer med at få alle de mange mennesker sikkert ud og hjem.

Kort sagt: her har man det kølige overblik.

I kontroltårnet hersker et mentalt overskud som jeg som pilot vil huske og tage ved lære af. Navnet ‘Kontroltårn’ kunne simpelthen ikke beskrive det bedre. Et tårn af kontrol.

Bortset fra det, når man nu ved at et tårnbesøg muligvis er en ‘once in a lifetime’ oplevelse (ok twice for de der deltog i Ängelholmturen…) så er det nogen gange svært at koncentrere sig om de mange nok så interessante facts og oplysninger, og efter to timers forklaring er man godt kværnet.

Turen var godt og rutineret gennemført så at de vigtigste oplysninger blev serveret indenfor de første 45 minutter.

Til sidst fik vi lov at tage billeder ud af en lille balkon længere nede i tårnet.

Alle var enige om at flyvelederjobbet var übercool! Når (hvis) jeg bliver voksen vil jeg også være flyveleder!

12:00: Herefter checkud via porten og så afsted til grillbar.

12:15: Det legendariske flyspottermekka og grill-juvel ‘Flyvergrillen’ ovre ved det gamle tårn, bød på et alsidigt menukort af danske klassikere. Selv nød jeg en udsøgt Grillette en Pain de porc-au-fromage ála Hamburg og dertil en Chateau de Congo brygget på udvalgt mælk fra sortbroget malkerace i harmoni med de fineste vestindiske cacaobønner. Uden at udlevere nogen bestemt, kan jeg godt bevidne at ingen gik sultne eller slankere fra bordet. Den slags får man dæleme ikke på Noma!

For ligesom at få ‘spottet igennem’ besluttede vi at køre til Tømmerupvej på det sydlige Amager og hen til tærsklen til bane 04L. I Kastrup står L for ‘Landing’. Nemt!

Vi kom lige i tide til en veludført sidevindslanding med en B747 (HL 7605 fra Korean Air Cargo) og det viste sig at vi piloter alligevel ikke er ‘for cool til flyspotting’. Vinden var 130/14, altså 14 knob vinkelret fra baneretningen og med B747’erens max vægt v. landing: +300 tons, hastighed 240-290 km/t er der kun en ting at sige til det:
Respekt!

På vej ud til motorvejen stoppede vi lige ved slutningen af 04R hvor vi bla. så en takeoff med en anden B747.

Se fotos fra den hyggelige studietur her:
http://flyvning.peterbojsen.dk/#7.0

Konklusion: Super rundtur!
-og dejlig dag med flyveskolens aller kvikkeste elever…

Mange tak til Martin og Carina og andre velvillige folk fra Naviair!

P.S.: Carina sendte lige et link til disse officielle tårnfotos: http://www.naviair.dk/page456.aspx?pagenumber456=4

Skriv et svar